4 I 2007 – 15 III 2007
 
Kurator: Andrzej Ćwiek
 
Prezentowana w Muzeum Archeologicznym wystawa pt. „Troja. Sen Henryka Schliemanna” ukazuje zabytki pochodzące z kolekcji berlińskiego Museum fur Vor- und Fruhgeschichte. Ekspozycja została poświęcona postaci Henryka Schliemanna oraz rezultatom jego wykopalisk, które miały miejsce w latach 70-tych XIX wieku. Henryk Schliemann od najmłodszych lat zafascynowany był historią starożytną, a w szczególności wydarzeniami opisywanymi przez Homera. Według jego własnych wspomnień już jako 7-latek oświadczył swojemu ojcu, że jak dorośnie odkryje mityczną Troję. Jego marzenie spełniło się dopiero w 1870 roku, kiedy jako zamożny handlowiec – przedsiębiorca, zrezygnował ze swojej pracy zawodowej i całkowicie poświęcił się poszukiwaniom homeryckiego Ilionu. Trudno było podążać za mitem, jednak Schliemann z „Troją” w jednej i z łopatą w drugiej ręce udał się do północno-zachodniej Turcji i zaczął badania na wzgórzu nieopodal wsi Hissarlik. Schliemann szybko zrozumiał, że nie ma tu do czynienia z pozostałościami po jednym starożytnym mieście, lecz po trwającym kilka tysięcy lat osadnictwie. Trwające przeszło 3 tysiące lat zasiedlenie można podzielić na dziewięć podstawowych warstw osadniczych tzw. Troja I-IX (ostatnie badania wykazują, że było ich ok. 50). Podczas siedmiu sezonów wykopaliskowych Schliemann zgromadził imponującą kolekcję ok. 10 tysięcy zabytków. Do najcenniejszych zaliczyć należy słynny „skarb Priama” składający się ze złotej biżuterii, złotych i srebrnych naczyń oraz innych przedmiotów metalowych. Prace Schliemanna trwały z przerwami 20 lat, aż do momentu jego śmierci w 1890 roku. Całą swoją kolekcję przekazał „…narodowi niemieckiemu, na wieczne i niepodzielne czasy”. Dzięki współpracy Museum fur Vor- und Fruhgeschichte w Berlinie oraz polskich placówek muzealnych kolekcję Schliemanna możemy podziwiać również w Poznaniu. Eksponaty prezentowane na wystawie w dużej mierze odzwierciedlają przekrój osadniczy wzgórza Hissarlik. Zwiedzający mają okazję podziwiać różnorodność form i kształtów ceramiki trojańskiej oraz przedmioty codziennego użytku wykonane z brązu, żelaza, kamienia i krzemienia. Niewątpliwie główną atrakcję stanowią kopie kosztowności należące, jak twierdził Schliemann, do legendarnego króla Priama oraz do jego greckiego przeciwnika – Agamemnona. Wystawę uzupełniają również zabytki trojańskie będące w posiadaniu Muzeum Archeologicznego w Warszawie oraz Muzeum Narodowego w Poznaniu.