OBELISKI 

Nazwa 

fot. 1Słowo obelisk określające w językach europejskich egipskie i egiptyzujące pomniki pochodzi od gr. οβελισκοç (obeliskos), „mały rożen”. Była to nazwa nadana egipskim monolitom przez greckich najemników w służbie faraonów w VI w. p.n.e. Odzwierciedla ona fascynacje niezwykłą formą obelisków, podobnie jak arab. nazwa ﺔﺂﺳﻤ misalla, czyli „duża igła”. Egipskim terminem określającym obelisk było Obelisk faraona Ramzesa II na dziedzińcu Muzeumtechen. Etymologia tego słowa nie jest jasna; być może ma ono pewien związek z podobnie brzmiącym słowem oznaczającym skrzydło drzwi. Zgadzałoby się to z rolą obelisków jako symbolicznej bramy między niebem a ziemią. Ponieważ obeliski często występowały parami, ustawiane po obu stronach wejścia do świątyni, zazwyczaj w tekstach egipskich wzmiankowane były dwa obeliski – techenui. Hatszepsut, kobieta-faraon panująca w latach 1473-1458 p.n.e., tak chwaliła się w swej inskrypcji w świątyni w Karnaku (fot. 1): „Król (tj. Hatszepsut) osobiście wzniósł dwa wielkie obeliski dla swego ojca Amona-Ra przed główną salą kolumnową, obłożone elektronem w wielkiej ilości. Ich wierzchołki dotykają nieba i rozświetlają oba kraje niczym tarcza słońca. Nie uczyniono niczego podobnego od pradawnych czasów.”

Forma i materiał: 
fot. 2Obelisk jest to monumentalny czworokątny słup kamienny, zwężający się ku górze, którego szczyt (piramidion) ma kształt ostrosłupa. Staroegipskie obeliski były monolitowe tj. wykonane z jednego bloku kamiennego. Materiałem, z którego wykonywano obeliski był zazwyczaj granit, ale znane są również przykłady użycia wapienia, kwarcytu i szarogłazu. Na powierzchniach ścian wykuwano zazwyczaj inskrypcje hieroglificzne zawierające tytulaturę (imiona i epitety) faraona i teksty dedykujące obeliski bogom. Piramidiony były często dekorowane przedstawieniami symboli solarnych (np. uskrzydlonych skarabeuszy) lub króla protegowanego przez bóstwo (fot. 2). Związki obelisków z kultem słonecznym były dodatkowo podkreślone przez szczególną formę dekoracji: piramidiony lub całe górne partie obelisków mogły być obłożone miedzianą, elektronową (tj. ze stopu srebra i złota) lub złotą blachą, odbijając promienie słońca.

Powstawanie, transport i ustawianie: 
fot. 3„Technologia produkcji” wielkich obelisków wykuwanych z granitu lub kwarcytu została odtworzona w oparciu o teksty, ślady na zachowanych zabytkach, odnalezione narzędzia, a przede wszystkim niedokończone obeliski spoczywające do dzisiaj w kamieniołomach Asuanu. Skałę kruszono przy użyciu bazaltowych młotów, wykuwając wokół planowanego monolitu rów, a następnie częściowo podcinając kamień od spodu. 

Następnie drewnianymi lewarami podważano obelisk, odspajając go od podłoża. Dopiero w okresie grecko-rzymskim zaczęto wydobywać bloki skalne wykuwając wąskie otwory, w które wbijano metalowe kliny. 

Jak wskazuje przykład obelisku Seti I zachowanego w Gebel Gulab, monolity dekorowano niekiedy już w kamieniołomie, a nawet wykuwano inskrypcje na trzech dostępnych ścianach jeszcze przed „odcięciem” obelisku. 

Do miejsca przeznaczenia (np. z Asuanu do Teb) przewożono obeliski drogą wodną, na specjalnie skonstruowanych barkach transportowych ciągniętych przez cały zespół statków. Przedstawienie takiej flotylli zachowało się w świątyni królowej Hatszepsut w Deir el-Bahari (fot. 3). 

Między kamieniołomem a portem, a następnie po rozładunku w miejscu przeznaczenia, obeliski transportowano na saniach, ciągniętych przez brygady robotników po specjalnych drogach (fot. 4). 

Umieszczano je przed pylonami świątyń, wciągając po nasypach (rampach) o niewielkim nachyleniu lub podważając stopniowo jeden koniec kamienia tak, by podstawa obelisku znalazła się na specjalnie przygotowanej bazie, a następnie stawiano do pionu przy pomocy lin (fot. 5).

Symbolika: 

Obeliski były związane z kultem solarnym, wyobrażając promienie słońca „zaklęte” w kamień. Wyznaczały zarazem symboliczną oś świata, będąc kosmicznym „łącznikiem” między ziemią a niebem i słonecznym bogiem Ra. Dedykowane przez władców, uosabiały rolę faraona jako pośrednika między ludzkością a światem boskim. 

W takiej funkcji wznosiły się przed wejściami do świątyń (pylonami), ustawiane zazwyczaj parami symetrycznie względem osi bramy. Pokryte złotą blachą szczyty obelisków błyszczały w promieniach słońca, symbolizując życiodajną siłę Ra. 

W okresie Starego Państwa obeliski ustawiano parami po dwu stronach wejścia do grobowca lub przed ślepymi wrotami – symbolicznym przejściem między krainą umarłych a światem żywych (fot. 6), (fot. 7). Wiązało się to z faktem, że obeliski nawiązywały zarazem do idei benben, mitycznego prapagórka czyli pierwszej ziemi, która na początku świata wyłoniła się z praoceanu i na której objawił się po raz pierwszy słoneczny bóg-stwórca Atum (Atum-Ra). 

W świątyni w Heliopolis znajdował się kamień benben (być może meteoryt o charakterystycznym kształcie), upamiętniający to wydarzenie. Także piramidy i obeliski symbolizowały prapagórek, a ich szczyty (piramidiony) nazywano benbenet. Zmarły, odradzając się do nowego życia, nie tylko powtarzał niejako swoje narodziny, ale również identyfikował się z prabogiem stwarzającym świat i włączał się w cykl podróży wiecznie odradzającego się słońca.